Et PR-bureau er specialister i at arbejde med medier, som en virksomhed ikke selv har mulighed for at kontrollere. Bureauet rådgiver virksomheder om, hvordan de kan styrke og forbedre deres kommunikation med omverdenen. PR-bureauer tilbyder hjælp til forskellige opgaver såsom pressemeddelelser, linkbuilding og krisekommunikation.

Der er mange måder at drive PR på, og de forskellige bureauer tilbyder forskellige løsninger og opgaver inden for PR.

Hos Epicent specialiserer vi os i presseopgaver for kæder, B2B-kunder og B2C-kunder. Vi hjælper med at udarbejde årsplaner for virksomhedens pressetemaer og sørger for at eksekvere alle de underliggende aktiviteter fra idé til omtale, herunder research, interviews, journalistisk tekstforfatning, sammensætning af færdigt pressekit, distribution, opfølgning, linkbuilding og løbende rapportering.

Eksempler på Epicents presseopgaver:

Pressekampagne: En pressekampagne er en aktivitet, der har til hensigt at skaffe eksponering i af et bestemt tema i redaktionelle medier. Indsatsen baseres oftest på en pressemeddelelse og/eller et pitch, der benyttes som udgangspunkt for at kommunikere en journalistisk vinklet historie. Det vigtige ved en pressemeddelelse er, at historien skal fange interessen hos journalister og redaktører med henblik på omtale i medierne. Pressebureauer skriver pressemeddelelser og præsenterer dem for relevante medier såsom blade, aviser samt radio- og tv-stationer.

Krisekommunikation: Krisekommunikation bruges ofte i situationer, hvor en virksomhed ender i shitstorms eller en form for krisesituation. Et pressebureau rådgiver virksomheder om, hvordan man kan forebygge, at krisen opstår, samt hvordan man kan håndtere situationen, hvis lynet slår ned.

Det kan blandt andet være ved udarbejde et kriseberedskab, som skal komme i brug i disse uheldige situationer. Krisekommunikation kan også være et værktøj til at gå virksomheden igennem og søge efter steder eller områder, hvor der kan opstå negativ omtale, som dermed kan afværges.

International PR: Ved international PR tilbydes der hjælp og vejledning til mere omtale i udlandet. Epicent har PR-konsulenter, som taler flere forskellige sprog, og som kan få processen med at skabe mere international omtale til at glide nemmere.

Linkbuilding: Et pressebureau tilbyder linkbuilding med henblik på trafik til kundens site samt søgemaskineoptimering (SEO). Epicent rådgiver om brugen af linkbuilding, og hvilke gevinster det giver at blive omtalt i redaktionelle medier online. Dette er blandt andet populært blandt webshops, som ønsker at stige til tops på Google.

Produkt-PR: Produkt-PR hjælper med at øge kendskabet til dine produkter og dit brand ved at skabe redaktionel omtale. Det er produktets egenskaber og nyhedsværdi, som afgør, om det vil få omtale i medierne. Et pressebureau skaber den rette nyhedsværdi og vinkel i forhold til produktet, så det finder vej til medierne og bliver et samtaleemne i offentligheden.

Kontakt Epicent for en uforpligtende dialog om, hvordan vi potentielt kan hjælpe jer.

Comments are closed.