Et pressebureau er specialister i at arbejde med medier, som en virksomhed ikke selv har muligheden for at kontrollere. Bureauet rådgiver virksomheder om, hvordan de kan styrke og forbedre deres kommunikation med omverdenen. Pressebureauer tilbyder hjælp til forskellige opgaver såsom pressemeddelelser, linkbuilding, krisekommunikation, og meget mere inden for PR.

Der er mange måder at drive et pressebureau på, og de forskellige bureauer tilbyder forskellige løsninger og opgaver inden for PR.

Hos Epicent specialiserer vi os i presseopgaver for kæder, B2B-kunder og B2C-kunder. Vi hjælper med at udarbejde kommunikationsplaner- og strategier, samt alt der ligger herunder. Det kan være opgaver i alt fra journalistik og interviews, til tendenshistorier, krisekommunikation og pressekampagner.

Eksempler på Epicents presseopgaver:

Pressemeddelelse: En pressemeddelelse er en kort artikel som bruges til at bringe en form for nyhed. Det vigtige ved en pressemeddelelse er, at historien skal fange journalisternes interesse, så de vil omtale den i medierne. Pressebureauer rådgiver i at skrive pressemeddelelsen samt at præsentere den for relevante medier, det kunne for eksempel være i et blad, TV, radioen eller i aviser.

Krisekommunikation: Krisekommunikation bruges ofte i situationer, hvor en virksomhed ender i shitstorms eller en form for krisesituation. Et pressebureau rådgiver virksomheder om, hvordan man kan forebygge at krisen opstår, samt hvordan man kan håndtere situationen, hvis lynet slår ned.

Det kan blandt andet være i form af at udarbejde et kriseberedskab, som skal komme i brug i disse uheldige situationer. Krisekommunikation kan også være et værktøj til at gå virksomheden igennem, og søge efter steder eller områder, hvor der kan opstå en eventuel shitstorm, som dermed kan nå at afværges.

International PR: Ved international PR tilbydes der hjælp og vejledning til mere omtale i udlandet. Bureauet varetager de internationale PR-aktiviteter for både danske og internationale virksomheder. Epicent har PR-konsulenter, som taler flere forskellige sprog, som kan få processen med at skabe mere international omtale til at glide nemmere og mere smertefrit.

Social listening kan være en hjælp til hurtigt at reagere på omtale på de sociale medier, og særdeles være klar på at kunne forsvare en eventuel dårlig omtale. Public Affairs: Ved Public Affairs tilbydes der sparring og rådgivning til virksomheder, som skal have hjælp til kontakten til blandt andet myndighederne, forbrugerorganisationer og politiske interesser. Linkbuilding: Et pressebureau tilbyder hjælp med linkbuilding samt at skabe mere omtale for at forbedre virksomhedens søgemaskineoptimering (SEO). Epicent rådgiver om brugen af linkbuilding, og hvilke store gevinster det giver, at blive omtalt i de store medier. Dette er især populært blandt webshops, som ønsker at stige til tops på Google.

Produkt-PR: Produkt-PR hjælper med at øge kendskabet til dine produkter og dit brand ved at skabe omtale omkring det. Det er produktets egenskaber og nyhedsværdi, som afgør om det vil få omtale i medierne. Et pressebureau skaber den rette nyhedsværdi og vinkel i forhold til produktet, så det bliver et samtaleemne blandt offentligheden, og dermed finde vej til medierne.

Comments are closed.