Der findes ingen nem måde at komme i pressen og skabe presseomtale. Det kræver en begivenhed eller en historie, som både er aktuel, har en nyhedsværdi, har en god vinkel og er relevant for læseren. Det handler om at være i journalisternes sko, og forsøge at sætte sig ind i hvordan de arbejder, og hvad der er interessant for medierne at fortælle deres læsere.

Eksempler på begivenheder eller historier, som kan skabe presseomtale:

  • Fusionering/opkøbt af virksomhed
  • Lancering af nye produkter
  • Store jubilæer i virksomheden
  • Nye samarbejder med andre virksomheder
  • Nye butikker/lokaler
  • Stor vækst i virksomheden
  • Ny investering

For at få presseomtale skal historien altså have interesse i forhold til offentligheden, og dermed give journalisterne lyst til at skrive om det i medierne.

Skab en aktuel nyhed

For at gøre sig forhåbninger om, at journalisterne vil omtale en historie i medierne, skal der være en nyhedsværdi og en aktualitet i historien. En god hovedregel er, at hvis journalisten kan vente med at skrive historien til måneden efter, så er nyhedsværdien ikke stærk nok til at slå igennem. Det er nyhedsværdien i historien, som skal få læserne til at vise interesse, og derved få journalisten til at skrive historien.

Hav målgruppen i fokus

Det vigtigste man skal huske på, når man har en god historie, er at overveje hvem der egentlig skal læse den. Overvej hvem der er målgruppen, og om historien er relevant og interessant for den endelige læser. Journalisternes vigtigste opgave er at skabe indhold, som falder i deres læseres smag, så hvis historien ikke er interessant for læserne, vil den ikke få omtale i pressen.

En vigtig pointe at have i mente er, at de medier, som man forsøger at ramme gennem journalisterne, selv har en forretning som skal køre rundt, og det kræver, at de har læsere på deres medier. Derfor skal din historie have relevans for læseren, og ikke for journalisten selv. Det vigtigste for journalisten er nemlig, at historien passer til den målgruppe, som han eller hun selv arbejder med

Comments are closed.