Opskriften på pressesucces

Mange organisationer og virksomheder gør brug af presseomtale til at få deres budskaber i medierne. Det kan eksempelvis være i forbindelse med produktnyheder, tendenser eller aktuelle arrangementer, som medierne ofte har interesse i at dække. En god pressemeddelelse kan være første skridt på vejen til spalteplads i avisen, en artikel på et webmedie eller et indslag på tv.

Der er mange måder at skrive en god pressemeddelelse på. Grundlæggende skal man sørge for at skrive en kortfattet, præcis og skarp tekst, som samtidig lever op til de klassiske nyhedskriterier.

Nyhedskriterier

En pressemeddelelse er ofte et forsøg på at tage en plads i mediernes prioritering af dagens aktuelle nyheder. De klassiske nyhedskriterier om væsentlighed, aktualitet og sensation er gældende for pressemeddelelser, som de er for alt andet redaktionelt materiale. For at lande i redaktørens spotlight skal pressemeddelelsen gerne have et perspektiv og en vinkling, der går ud over emnets kerne.

En klassisk reklametekst vil i høj grad fokusere på produktet og producenten. Hvis man tager udgangspunkt i mediernes nyhedskriterier, er sådan en produkttekst sjældent en relevant nyhed i sig selv. Men kan produktet skrive sig ind i en forbrugertendens, som samtidig kan påvises med data? Løser produktet en samfundsrelevant problemstilling? Så er der meget større chance for, at din pressemeddelelse vil blive publiceret i medierne.

Hos Epicent er vi eksperter i at skrive den gode pressemeddelelse og finde de rigtige kontaktpersoner til at få din historie bragt i de redaktionelle medier. Vores pressekits indeholder en gennemarbejdet pressemeddelelse, billedmateriale og kontaktinformation. Skal vi hjælpe din virksomhed med at komme frem i medierne, så kontakt os.

Læs mere her.

Comments are closed.